Joling zingt ‘n duet met Rita Hovink.


Op Internet staat:
Laat Me Alleen is één van de droevigste nummers die de Nederlandse popgeschiedenis kent, maar wel beeldschoon. En ook best stemmig, zo voor de donkere decembermaand. Deze zangeres is 1979 op 35-jarige leeftijd overleden.
.
De één z’n dood is de ander z’n brood. Deze gedachte kwam bij me op bij ’t kijken naar 'Mooi weer de Leeuw' gisteravond. In m’n militaire diensttijd was ik werkzaam bij de Welzijnszorg. Op de kazerne moeten de kerels van rond de 20 jaar ‘nuttig bezig worden gehouden’. Ik had ’n winkeltje in de kantine. Daar verkocht ik lepeltjes, asbakken, bierglazen en nog meer van dat spul. Verder was ik verantwoordelijk voor de flipperkast en de jukebox. Ik moest dagelijks om half 8, in de kazernebioscoop opdraven voor de kaartjesverkoop.
Één keer per maand was er ’n soort bonte avond met goochelaars, circusartiesten en Nederlandse zangers en zangeressen. Vooral de zangeressen waren zeer geliefd bij de mannen. Jonge kerels, zoals Rob de Nijs, werden weggefloten. Meestal vond dat gedrag van mijn medesoldaten onbeschoft. Maar dit keer was ik ’t met ze eens. Ik moest de meeste artiesten afhalen op ‘t station in Eindhoven. Zo ook Rob de Nijs. Daar stond ie, ’n menke van 18 jaar. Zelf was ik 21. Hij vroeg, dat woord klopt niet, hij gebood me de koffers voor hem naar de klaarstaande jeep te dragen. Mijn antwoord was kort en duidelijk: Draag ze zelf maar!

Ik herinnerde me gisteravond bij ’t noemen van de naam Rita Hovink ook ’n optreden van haar in Veldhoven. Ze was ’n jaar of 18 en had ’n mooie stem. Ze is echter veel te jong gestorven, 35 jaar oud en ’t liedje ‘Laat me alleen’ wordt nog altijd in verband gebracht met haar einde. 't Liedje is echter lang voor haar ziekte op de plaat uitgebracht.
.